Aromaterapie a mindfulness: Jeden pomáhá druhému pro lepší soustředění

Zkombinujte aromaterapii a všímavost a podpořte tak navzájem jejich účinek. Vyzkoušejte používání EO k uklidnění mysli a těla před meditací nebo k vytvoření příjemné atmosféry při činnostech, které vyžadují soustředění.

Naučte se na vůni “nakotvit”

Aromaterapie má dlouhou historii a byla používána v různých kulturách po celá staletí. A my už víme, že EO, které získáváme z různých rostlin a jejich částí, obsahují látky, které mají specifické účinky na tělo a mysl. Například levandulový EO  je známý pro své uklidňující a relaxační účinky, zatímco olej z pomeranče má spíše harmonizační účinky – když potřebujeme povzbudí anebo naopak uklidní.

Mindfulness (všímavost) je pozornost na přítomný okamžik.  Kombinace aromaterapie a všímavosti podporuje  schopnost těla i mysli uklidnit se a soustředit se.  Pravidelným tréninkem se tak naučíme přivést naše tělo (i mysl) do požadovaného stavu už pouhým přivoněním. V NLP tuto techniku nazýváme “kotvení”. V praxi to vypadá tak, že napojíme vůni na konkrétní  pocit v těle. 

 

Malé zastavení

 Při cvičení všímavosti se soustředíme na dech a na to, jak se naše tělo cítí. Přidejte éterický olej a soustřeďte se na jeho vůni.

Co cítíte?
Co říká vaše tělo?
Jaká je vůně? Příjemná nebo nepříjemná?
Cítíte chlad nebo teplo?
Vyvolává ve vás tato vůně pocit uklidnění nebo naopak povzbuzení?
Vidíte nějakou barvu?

Sledujte, co se děje. Pozorujte pocity v těle a myšlenky. Do děje nijak nezasahujte.

Jaké EO si můžeme pro začátek vybrat?

Používejte jen ty, které jsou vám příjemné.  Není nutné si vybírat nějaké speciální vůně.

  1. Inhalace éterických olejů: Použití éterických olejů pomocí inhalace je asi nejjednodušší. Vezměte lahvičku a postupně přibližujte k nosu. Když už ucítíte vůni, zpomalte a vnímejte, co se děje. Můžete s lahvičkou pohybovat zleva doprava a nazpět nebo s ní kroužit. 
    Zjistěte si, který způsob je vám příjemný a jak na něj vaše tělo a smysly reagují. Je možné, že levou nosní dírkou budete cítit vůni jinak než pravou. Jaké to je?
    Na inhalaci pro zklidnění myšlenek použijte majoránku, santalové dřevo nebo pomeranč. Jestli potřebujete “nakopnout” sáhněte po citronu, rozmarýnu, mátě nebo smrku.

  2. Aromaterapeutická koupel: EO pro koupel je potřeba zředit ve vhodném nosiči, než ho dáme do vany. Nosičem může být disperzant EO, hydrofilní olej, kastilské mýdlo nebo tapikovoé perly. Maximálně 15 kapek dejte do 1 PL nosiče a pak vmíchejte do vany. 
    Užijte si aromatickou koupel. Odpočívejte. Vnímejte teplou vodu, jak vás nadnáší a vdechujte vůni.
    Na zklidňující koupel si vyberte třeba levanduli nebo geránium, kadidlo, heřmánek římský a ylang-ylang. Pokud byste chtěli naopak povzbudit vyberte si rozmarýn, eukalyptus a mátu bergamotovou.

  3. Použití éterických olejů při meditaci nebo józe : Použití éterických olejů při meditaci nebo józe může pomoci uklidnit mysl a hodí se meditativní EO jako kadidlovník, myrha, cypřiš, santalové dřevo, cedr, palo santo. Využijte aromalampu  nebo difuzér pro rozptylování do prostoru.

Je důležité poznamenat, že účinky jednotlivých EO se mohou lišit v závislosti na jednotlivci a jeho zkušenosti a přijímání vůní. A ještě naposled – vůně by vám měla být opravdu příjemná. Nepříjemné vůně v našem těle spouští poplašný systém, a tomu se chceme vyhnout.

Hledáte způsob jak podpořit své psychické a fyzické zdraví?  Ozvěte se mi.
Vyberu pro vás ty správné EO, aby ladily s vaším nosem a  byly co nejúčinnější pro vaše potřeby a záměry.
Vůni připravím a ukážu vám jak ji bezpečně používat.

Photo by Lesly Juarez on Unsplash

Photo by Motoki Tonn on Unsplash

Aromaterapie a mindfulness: Jeden pomáhá druhému pro lepší soustředění

Přečtěte si také

Kdo pro vás blog píše:

Ludmila Kotalíková

Ludmila Kotalíková

Aromaterapii se věnuji od roku 2008 a její proměnlivost a pestrost mě stále fascinuje. Odborné znalosti a zkušenosti pravidelně sdílím nejen na kurzech a prožitkových workshopech, ale i v článcích v časopisech a tady na blogu. Naučím vás aromaterapii bezpečně a efektivně využívat při péči o zdraví a pohodu všech členů rodiny a dokonce i během vaření nebo úklidu. Pojďte se začíst do mého voňavého světa!

Váš komentář

Přesunout se na začátek