2 směsi na podporu vašeho spánku

Chcete se ráno probudit svěží a odpočatí a do teď se vám to nedařilo? Aromaterapie může pomoci se zkvalitněním vašeho spánku.

Proč se spánek nedaří

Normální spánek je základem dobrého fyzického i psychického zdraví. Dnešní životní styl nenahrává klidu a pohodě, ale vytváří na nás spíše tlak a stres.

 Důsledkem toho, pak dochází k různým potížím – deprese, úzkosti, silné pocity stresu a nespavost.  Narušené usínání, přerušovaný spánek nebo brzké probouzení.

Z toho jste pak unavení, podráždění, špatně se vám soustředí a u dlouhodobé nespavosti  může docházet až k psychickým problémům.

Pokud je příčinou nějaký vnější vliv (stres, hluk, světlo, teplo) začněte  se spánkovou hygienou a úpravou prostředí. Na úpravu prostředí se hodí nějaká i voňavá směs do difuzéru nebo do aromalampy.

Přírodní cesta ke klidnému spánku

Některé starosti a myšlenky nedokážeme ovládnout vůlí. Přes den se nám daří je rozptýlit běžnými činnostmi, prací nebo přítomností ostatních lidí.

V noci, kdy se vše ztiší, trápení  začínají nabývat na síle a zaměstnávají naši hlavu. Proto můžete mít problémy s usínáním nebo se pak probouzíte během noci a nejde vám usnout.

Tady právě pomůže inhalace, koupel nebo masáž. Když ucítíme vůni, začnou se v našem mozku dít věci! 

EO vstupují přes naše čichové ústrojí do limbického systému, centra našich emocí.  Čich je chemická reakce, kdy receptory v mozku reagují téměř okamžitě na molekuly v EO.

Dochází k uvolnění různých hormonů, které mají vliv na náš organismus. V případě sedativních EO, dochází na fyziologické úrovni k eliminaci stresových hormonů.  To má za následek zklidnění srdečního rytmu, prohloubení dechu a navození pocitu klidu.

 

EO, které se hodí na nespavost

Levandule
Šalvěj muškátová
Majoránka
Ylang-ylang
Kozlík
Benzoe
Neroli
Mandarinka
Heřmánek římský
Pomeranč sladký
Bergamot

TIP:
Při nočním probouzení opakujte mantru:
Všechny mé myšlenky, strachy a stres, teď vás nechávám odejít, zmírnit se a odplynout, zmírnit se a odplynout.

Použijte karate bod z EFT.

Na dokola opakující se myšlenky si kápněte bachovky č. 35 Bílý kaštan.

Vůně se vám musí líbit

Při výběru EO vždy pracujte s těmi, které vám voní. Můj seznam je orientační a sestavila jsem ho na základě empirických zkušeností.

Jestli vás osobně zklidňuje nějaký jiný EO, použijte ho. Experimentujte s tím, jak na vás vůně působí.

Každý totiž máme jiné zkušenosti a můžete to prostě cítit jinak (a je to tak v pořádku).

A ještě poznámka: Aromaterapie je skvělá podpora, pokud ale trpíte dlouhodobými potížemi, nemusí hned trefit příčinu a úleva může být dočasná.

Klidný spánek

Levandule nestárnoucí klasika

Když se někoho zeptáte, co na nespavost, hned vypálí každý LEVANDULE (když jde o aromaterapii) nebo MEDUŇKA (když jde o byliny).

Levandule má, vzhledem ke složení, vysoký potenciál být sedativní. Její hlavní složky linalool a linalyl acetát mají podle výzkumů zklidňující účinek na CNS.

Dokonce o ní R. Tisserand jednou napsal, že je schopná porazit v účinku benzodiazepiny.

Šalvěj muškátová

Sladce bylinná vůně, obsahuje také složky zklidňující CNS, stejně jako levandule.

Tenhle EO má vliv i na snížení krevního tlaku a v kombinaci s levandulí je silně protistresová. Tiší nervy a je protikřečová. Může ovlivňovat i hormonální hladiny (mám vyzkoušeno, že to opravdu umí) a stimuluje dělohu.

Nedoporučuje se používat do 37. týdne těhotenství.

Sáhněte po exotice

Ylang-ylang – sladce květinová vůně. Pomáhá uvolnění mysli při stresu a vyčerpání, úžasně uklidňuje nervy.

Opečovává srdíčko, používám ho ráda při bušení srdce a srdeční arytmii. Pomáhá snižovat krevní tlak.

V kombinaci s levandulí a šalvějí muškátovou není  vůně tak dominantně květinová a do bylinkové kompozice krásně zapadá.

Upravte si recept podle svého

Pokud by pro vás vůně byla málo svěží, přidejte 1 kapku  neroli nebo 4 kapky mandarinky.

Směs Klidný spánek je sedativní a podporuje uvolnění těla i mysli, snižuje krevní tlak a působí proti stresu. 

Můžete ji přidat i do 30 ml masážního oleje a použít na relaxační masáž. Pokud milujete koupele, přidejte do 1 PL hydrofilního oleje a užijte si odpočinek v teplé vaně.

 
 

Peřina

Levandule

V kombinaci s majoránkou a heřmánkem vytváří sladce bylinné teplé aroma.

Uvolněte mysl s majoránkou

Majoránka má teple kořeněná vůně s dřevitými podtóny. Pomáhá při úzkostech, pocitech osamění a moc hezky zklidňuje nervy. 

Vhodná i při přílišném přemýšlení, uvolňuje citové bloky. Má i analgetické a protikřečové působení.

Proto pokud se cítíte v napětí nebo máte bolesti, majoránka je dobrá volba. Při tělesných potížích ji přidejte do masážního nebo koupelového oleje.

Heřmánek římský přidá radost

Heřmánek římský – ovocně bylinková vůně doplňuje majoránku a levanduli.

Heřmánek římský (rmenec sličný) je skvělý proti vzteku a křečovitému napětí. Zklidňuje a tiší nervy. Uvolňuje mysl a dodává radost. Přináší pocit bezpečí.

Odlehčení směsi

Pro osvěžení směsi můžete přidat ještě 3 kapky bergamotu.

Peřina zahřeje a bezpečně zachumlá vaši mysl i tělo. Dovolí propustit starosti a strachy. Zastaví kolotoč myšlenek v hlavě a přinese klidný optimismus.

Můžete si vyrobit masážní olej přidáním směsi do 30 ml masážního oleje a koupelový olej přidáním do 1 PL hydrofilního oleje.

4 jednoduchá pravidla pro maximální účinky

Masáž

Měla by proběhnout zhruba 1-2 hodiny před tím, než si půjdete lehnout. Složky EO tak mají čas proniknout do organismu a podpořit uvolnění. V případě potíží se spánkem nepřekračujte dávkování 1,5 % EO v rostlinném oleji.

Koupel

Pro koupel platí stejné pravidlo jako pro masáž. Naplánujte si ji s hodinovým odstupem od doby než si půjdete lehnout. Teplá voda vás zrelaxuje a podpoří vstřebávání EO do organismu.

Jestli nemáte vanu, udělejte si koupel nohou. Na 1 vanu dejte maximálně 15 kapek EO  a na částečnou koupel max. 8 kapek do vhodného nosiče (solubol, disparome, tapiokové perly, koupelový olej).

Difuzér/aromalampa

Difuzér/aromalampa – na vytvoření příjemného prostředí pro spaní můžete zapnout i difuzér. Nenechávejte ho běžet dlouhou dobu, doporučuji před spaním 15 minut, pak vyvětrat.

To, že vůně čicháte během spánku, může váš spánek naopak rušit. U difuzéru jde spíš o vytvoření hezké atmosféry, když si jdete lehnout.

Inhalační tyčinka

Mějte ji v pohotovosti u postele. Můžete jí použít během noci, když se vzbudíte.

Krátce přivoňte a spánek se brzy dostaví. Použijte mantru:  „Všechny mé myšlenky, strachy a stres, teď vás nechávám odejít, zmírnit se a odplynout, zmírnit se a odplynout.“

A nezapomínejte, že k dobrému spánku patří už dříve zmiňovaná spánková hygiena. Moc hezky popsané i na stránkách Amelie z. s.

 

Hledáte odpočinek? Oddejte se léčivému tichu, vůním i dotekům a domluvte si se mnou termín celostní masáže a jemné terapie.

Při psaní jsem čerpala z následujících zdrojů:

Yueheng Tang, Minmin Gong, Xin Qin, Hao Su, Zhi Wang, Hui Dong, The Therapeutic Effect of Aromatherapy on Insomnia: a Meta-Analysis, Journal of Affective Disorders, Volume 288, 2021, Pages 1-9,ISSN 0165-0327.
https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.03.066.

Lee, Inn-Sook & Lee, Gyung-Joo. (2006). Effects of Lavender Aromatherapy on Insomnia and Depression in Women College Students. Taehan Kanho Hakhoe chi. 36. 136-43. 10.4040/jkan.2006.36.1.136.

Panneerselvam, Suganya. (2017). EFFECTIVENESS OF AROMATHERAPY IN INSOMNIA. INTERNATIONAL JOURNAL OF INNOVATIVE PHARMACEUTICAL SCIENCES AND RESEARCH. 5(2017). 96-106. 10.21276/IJIPSR.2017.05.11.220.

WORWOOD, Valerie Ann. Nová Voňavá lékárna: kompletní průvodce éterickými oleji a aromaterapií : přes 800 přírodních vonných receptur na podporu zdraví, krásy, bezpečného domova a pracovního prostředí. Rozšířené, revidované a aktualizované vydání. Přeložil Eva KLIMENTOVÁ. [Praha]: One Woman Press, 2021. ISBN 978-80-86356-65-5.

2 směsi na podporu vašeho spánku

Rubriky

Čerstvé články z blogu

Nové otázky v poradně

Chcete dostávat voňavé e-maily?

Jednou za čas se totiž potřebuju podělit o nějaký aroma recept nebo pozvánku. Jestli vás to zajímá, vyplňte mail a je to!

Čekejte, prosím

Formulář byl v pořádku odeslaný. Na Vaši adresu byl odeslán potvrzující e-mail.

Přečtěte si také

Kdo pro vás blog píše:

Ludmila Kotalíková

Ludmila Kotalíková

Aromaterapii se věnuji od roku 2008 a její proměnlivost a pestrost mě stále fascinuje. Odborné znalosti a zkušenosti pravidelně sdílím nejen na kurzech a prožitkových workshopech, ale i v článcích v časopisech a tady na blogu. Naučím vás aromaterapii bezpečně a efektivně využívat při péči o zdraví a pohodu všech členů rodiny a dokonce i během vaření nebo úklidu. Pojďte se začíst do mého voňavého světa!

Váš komentář

Přesunout se na začátek